Technology & Living

為推廣跨學科學習及創客(Maker)文化,本中心的科技與生活科參加了第二屆「Maker Chef - 3D設計廚藝公開比賽2018」,當中聖瑪加利男女英文中小學的黃澤田、魏彤恩及曾沁逸同學,憑其出色的表現及團隊合作,發揮創意及技巧,於眾多強隊中脫穎而出,以作品「Fly me to the moon」獲得中學組冠軍。

藝術與科技教育中心

模型氣墊船創作大賽:

比賽已完滿結束,感謝大家的踴躍支持,有關比賽當天的情況可按下圖參看。

按此參看比賽網站

Music

2018年聯校音樂比賽將於2018年7月4日(週三) 下午2時30分在本中心六樓多用途活動室舉行。已報名參賽者請參閱音樂科網頁的參賽者名單了解詳情。

Joint School Music Contest 2018 will be taking place at 2:30 p.m. at Multi-purpose Area (MPA), 6/F, ATEC on 4 July 2018 (Wednesday).  Contestants please browse the List of Contestants at Music Department webpage for details.

Visual Arts

聯校視覺藝術創作交流展 ——「留住一刻」
ATEC Join-school Visual Arts Exhibition --- “The Moment”

開幕日期:
2018年7月4日 星期三上午11點 主禮嘉賓 何萬貫教授 (人文及語言學院院長)

展覽日期:
2018年7月4日 星期三 下午2點至晚上8點
2018年7月5日至12日 上午10點 至 晚上8點
2018年7月13日 星期五 上午10點至下午1點

Opening Ceremony:
4 July 2018 (Wednesday) 11 am (Guest of Honour: Prof. HO, Man Koon, Dean, School of Humanities and Languages)

Exhibition Period:
4 July 2018 (Wednesday) 2 pm - 8 pm
5 – 12 July 2018 10 am – 8 pm
13 July 2018 10 am – 1 pm

賽馬會創意藝術中心(簡稱JCCAC)
地址:九龍石硤尾白田街30號

Jockey Club Creative Arts Centre (JCCAC)
Address: 30 Pak Tin Street, Shek Kip Mei, Kowloon, Hong Kong

參展學校(排名按筆劃多少)Participating Schools:
九龍三育中學Kowloon San Yuk Secondary School
香港聖瑪加利女書院 St. Margaret’s Girls’ College, Hong Kong
聖瑪加利男女英文中小學 St. Margaret’s Coeducational English Secondary & Prim. School
瑪利諾神父教會學校 Maryknoll Fathers’ School
及5位舊生Plus Five Alumni

查詢:2337 5041 (林美意老師)
Enquiry: 2337 5041 (Miss M.Y. Lam)

“Not the intense moment Isolated, with no before and after, But a lifetime burning in every moment.”
       ─ Thomas Stearns Eliot ( American British Literati, Winner of Nobel Prize in Literature)

「不止是沒先前與之後的那單獨而激動的一刻,而是在一生中燃燒著的每一刻。」
       ─ 托馬斯·斯特恩斯·艾略特 (美裔英國文學家、諾貝爾文學獎得主)


Visual Arts

The Moment

Just in a twinkle of an eye, thoughts slip through, feelings come and go, things change..... While our memories keep the moment, art, helps us present them, and retain them visually.

The moment, after three years of hard work, and the six secondary school year journey, or an amazing cultural experience, or the results developed and found in all these years, are displayed gladly to you through these visual artworks.

Artworks exhibited in this area are divided into 3 categories:

Moments of the Minds
The majority are created by our Secondary Six graduates coming from 3 different art classes, 4 different schools and of 6 different races (Chinese, Filipino, Japanese, Nepalese, Pakistani and White). None of their minds nor their artwork are alike. Showing individuality, creativity, thoughts and skills, these young souls are longing to share their thoughts and feelings with you.
Moments of Fusion
Here we have 39 non-Chinese and 6 Chinese Secondary Five students from St. Margaret's Girls College, Hong Kong trying out Chinese artworks for their first time. In a Total of six contact hours, with great care and well-planned tutoring from Ms Ann Ng Shui Ching, our girls conquered difficulties and gained control of the Chinese brushes, showing their talent in a completely different cultural experience.
Moments of Dream Makers
We proudly present artworks from our former visual art class students, whom have chosen to continue their exploration in the world of art. Either trained in professional institutes or not, they continue their passion in Art/design with unremitting efforts.. Their generous sharing shows us possibilities in pursuing dreams with works full of characters, attitudes and innovations.

We hope that you will enjoy wandering in these moments from the current students, the Graduates of this year, and the former students. We shall be greatly satisfied if you either share similar feelings/ thoughts or recall any moment from your past.


留住一刻

眨眼間,意念溜過、思緒去又來、萬物變遷.......記憶為我們留住一刻,藝術,不單幫我們表達,同時在視覺上將它們留存下來。

留住的這些,是三年來的艱苦努力、是六年中學的學習旅程、是一次美妙的文化經驗、或是這些年來的得著和發展,讓藝術創作為您一一呈現。

展品分為三個類別:

思想的時刻
這裡大部份的作品為分別來自三個應屆中六視覺藝術班、四間不同學校及六個不同種族(華裔、菲律賓裔、日裔、尼泊爾裔、巴基斯坦裔及白人)的畢業生所創作。每一位同學都獨特,其作品展現出個性、創意、思考及技巧,年輕的靈魂渴望藉創作與您分享思想與情感。
共融的時刻
這些中國藝術作品是香港聖瑪加利女書院39位非華裔及6位華裔中五學生的首次嘗試創作。 同學們在六個小時內跟隨吳瑞貞老師悉心的安排與指導下、克服種種困難並掌握運用毛筆的技巧,於完全不同的文化中展現她們的天分。
夢想者的時刻
我們為可以於此展示中心前視覺藝術班學生的近期創作感到驕傲。他們全是在畢業後選擇繼續在藝術領域探索的追夢者。無論是否經過專業的訓練,他們孜孜不倦睇將熱情投入藝術/設計創作中。他們慷慨地分享這些充滿個人風格、態度與創意的作品,為我們展示追求夢想的各種可能性。

期望您會享受這次的參觀。若這些作品中表達的感受或思想能引起您的共鳴、或勾起您任何時刻的回憶,我們便心滿意足了。

Music

2018年聯校音樂比賽將於2018年7月4日(週三)下午舉行,現已公開接受報名。報名表、比賽規則及詳情請參閱音樂科網頁

Joint School Music Contest 2018 will be taking place in the afternoon on 4 July 2018 (Wednesday). It is now open for application. Application form, regulations and details of the Contest can be browsed at Music Department Webpage.

藝術與科技教育中心

開放日2018已圓滿結束,活動花絮請按圖參看。

藝術與科技教育中心

本年度班際秩序比賽已完滿結束,得獎班別如下:

冠軍 亞軍 季軍
中一 地利亞修女紀念學校(協和)
1JT21BT
聖公會諸聖中學
1JT22BV
瑪利諾神父教會學校
1VA14L
中二 瑪利諾神父教會學校
2TL24W
九龍塘學校(中學部)
2JT54FW
聖瑪加利男女英文中小學
2JT44CT
中三 聖瑪加利男女英文中小學 3JT34WE2 聖瑪加利男女英文中小學
3JT34BT
聖瑪加利男女英文中小學
3JT34VB

恭喜以上得獎班別^^~

藝術與科技教育中心

2017-18年度周年開放日將於5月8日至5月14日期間舉辦,詳情請按圖參看。

Design & Technology

模型氣墊船創作大賽

按此參看通告

藝術與科技教育中心

2017-18年度周年頒獎典禮已順利完成,活動花絮請按圖參看。

Design & Technology

Music

本中心音樂科現正招收2018至2019年度中四級音樂班學生。歡迎中三級同學經原校申請。報名表及詳情請參閱音樂科網頁的「入讀申請」部份。

The Music Department of our Centre is now inviting application for 2018-2019 S.4 Music Class. S.3 students may apply through own school.  Application Form and details can be referred to the ‘Application’ section of the Music Department webpage.

藝術與科技教育中心

2017-18年度周年頒獎典禮將於3月9日舉辦,詳情請按圖參看。

Technology & Living

為慶祝新春佳節,本中心的科技與生活科於2018年2月10日舉辦了「賀年食品」工作坊。同學們藉著製作古法年糕及笑口棗,從而加深認識傳統中國賀年食品。製作過程中亦展示了同學們的默契及積極參與的態度。

Music

本中心音樂科將於2018年3月14日(星期三)舉辦新高中(香港中學文憑試)音樂科課程簡介會。歡迎中三級同學、家長及老師參與。報名表及詳情請參閱音樂科網頁

The Music Department of our Centre is going to conduct a Briefing Session on NSS (HKDSE) Music Curriculum on 14 March 2018 (Wednesday). S.3 students, parents and teachers are welcome to join the Briefing Session. Application Form and details of the Briefing Session can be referred to Music Department webpage.

德育、環境及國民教育組

班際課室整潔比賽

本年度的班際課室整潔比賽已於十月二十三日至十二月一日舉辦完成。透過這次班際比賽, 讓學生實踐健康生活的理念,同時培養同學注重公德的良好品格和責任感。
比賽結果如下:

設計與科技科

科技與生活科

視覺藝術科

S1

聖公會諸聖中學
1JT22B

地利亞修女紀念學校(協和)
1JT21V

瑪利諾神父教會學校
1VA14L

S2

瑪利諾神父教會學校
2DT24F

瑪利諾神父教會學校
2TL24W

瑪利諾神父教會學校
2VA24M

S3

聖瑪加利男女英文中小學
3JT34E

聖瑪加利男女英文中小學
3JT34W

九龍三育中學
3VA14J

下列學生於比賽期間表現優異,獲頒發證書以茲鼓勵。

瑪利諾神父教會學校
羅曼琦 LAW MAN KEI VICTORIA (S.1)
文海澄 MAN HOI CHING (S.1)
黃梓皓 WONG TSZ HO (S.2)
崔芷晴 TSUI TSZ CHING (S.2)
馮彥鳴 FUNG YIN MING (S.2)
張傑綸 CHEUNG KIT LUN (S.2)

聖瑪加利男女英文中小學
BAJAJ SASHA (S.3)
何信希 HO SHUN HEI (S.3)

九龍三育中學
蔡文靜 CHOI MAN CHING (S.3)
朱愛錤 CHU OI KI (S.3)


Technology & Living

本中心的科技與生活科於2017年12月9日舉辦了「朱古力咖啡忌廉蛋糕」製作班。同學們認真地製作蛋糕,製成品形態因應同學發揮的創意而有所不同。家長及朋友一同參與能增進他們的溝通和合作性,為這個烹飪班生色不少。

藝術與科技教育中心

STEM教育中心已於二零一七年十月二十六日舉行開幕典禮,中心感謝教育局局長楊潤雄先生JP 擔任主禮嘉賓及各界校友的踴躍支持。

所有活動花絮

藝術與科技教育中心

本中心謹訂於二零一七年十月二十六日(星期四)下午四時三十分,假六樓多用途活動室舉行STEM教育中心開幕典禮,承蒙教育局局長楊潤雄先生JP 擔任主禮嘉賓,恭請各界友好蒞臨指導。

Music

本中心舊生方逸東,現職為一位自由作曲家,於2017年9月16日與中五及中六級音樂班學生分享作曲經驗。講者就同學作品集提出的建議令同學獲益良多。

Former student of ATEC, Marcus Fong, now a freelance composer, shared his experience on original compositions to S.5 and S.6 Music students on 16-9-2017.  Students are benefited from the advice of the speaker on their creating portfolio.

藝術與科技教育中心

第一次教師發展日

本年度9月4日為藝術與科技教育中心的第一次教師發展日,是日上午邀請了香港音樂治療協會的註冊音樂治療師到來,向老師們介紹了音樂治療的背景和實際成效。講者們還為各老師預備了一些樂器來進行舒緩壓力的活動,是次經歷令本中心老師獲益良多。

當日下午,老師們參觀了上環PMQ(元創坊),該地點前身為舊已婚警察宿舍,現在已改建成一個專為創意工業發展的地標。老師們透過是次考察,觀摩了現今香港最具創意的設計師的創作成果,這大大有助本中心的發展。